Social Media

Aflevering 1: Waarom video belangrijk is voor social media

Je staat er mee op. Gaat er mee naar bed en zit er mee in de trein. Steeds vaker, steeds meer zijn we online. Als merk wil je daar dus ook zijn. En als je er toch bent: Wist je dat videocontent 600.000 keer sneller wordt opgenomen dan tekst? En… dat de kans op een aankoop 70% hoger is naar aanleiding van social media-updates van een vriend? Zonde om daar niets mee te doen.

Schieten met losse flodders

‘Zomaar’ iets op sociale media zetten, is een waste of time & energy. Beter is het om eerst je doelgroep in kaart te brengen. Wie zijn ze? Wat doen ze, hoeveel verdienen ze, etc. Waar je op segmenteert is vooral afhankelijk van je merk of product. Vervolgens ga je aan de slag met de boodschap. Een trendy shotje voor 65- plussers gaat niet werken. Een mooie uitgebalanceerde Grand Cru voor net 18+ ook niet. Hoe treffender je belofte of propositie, hoe beter. Dat is goed voor je omzet én voor je online zichtbaarheid. Sociale media ranken relevante content namelijk beter dan niet-relevante content.

Haarscherp

Sociale media worden dus steeds slimmer en beter geschikt om jouw merk te promoten. Afhankelijk van wie je wil bereiken en met welke boodschap, kies je een of meerdere kanalen. Op Twitter vind je een ‘engaged’ publiek. Vooral tijdens een uitzending van een televisieprogramma. Op Instagram(zie ook aflevering 6 van de MRK Academy)bereikje, naast veel jeugd ooksteeds meer volwassenen. Hoewel jongeren door ditdaddy-on-the-dancefloor-effect’ steeds vaker uitwijken naar Snapchat. Op Facebook (zie ook aflevering 2 van de MRK Academy) kun je je richten op custom audiences: je selecteert op leeftijd, geslacht en locatie. Vervolgens krijgen, alleen door jou geselecteerde, mensen de advertentie te zien. LinkedIn is vooral geschikt voor business to business marketing.

Klikken mag

De doelgroep, de boodschap en het kanaal moeten dus zo goed mogelijk bij elkaar passen. Of je er dan bent? Nee. De video moet ook nog leuk zijn, boeien en inhoud hebben. Want alleen dan gaan mensen klikken, liken en delen. ‘Engagement’ heet dat. Oftewel de nieuwe ‘mond-tot-mondreclame’. De kunst is om zoveel mogelijk mensen aan te moedigen om meer mensen naar jou en je merk te leiden. Vergeet dus niet om sociale deelknoppen toe te voegen aan je video’s.  Want vrienden of familie geloof je eerder dan een slimme marketeer. Toch? 🙂